Správné sezení je věda

Asi není pro nikoho překvapením, že lidské tělo není uzpůsobené na dlouhodobé sezení. Dokonce se objevují výzkumy, jejichž výsledkem je prokázání souvislosti mezi dlouhodobým sezením a předčasným úmrtím. Je spojováno s nadváhou, kardiovaskulárními onemocněními i osteoporózou. Při sezení je zatížen lymfatický systém, protože lymfa potřebuje svalové stahy, aby proudila a těch se při sezení tělo nedočká. Je třeba často během sezení vstát a alespoň krátce se projít a protáhnout. Při sezení se různě hrbíme, sedíme s nohama v nesprávné pozici či úhlu, křívíme se k jedné straně, čímž přetěžujeme tu stranu, na kterou se nakláníme.


 duha a židle


Vzhledem k tomu, že sezení se nelze vyhnout, je nutné si alespoň trochu pomoci tím, že budeme přemýšlet, na čem a jak sedíme a investovat např. do kvalitní pracovní židle. Zejména pokud trávíme hodně času sezením u počítače, ať už doma nebo v kanceláři.


Často volíme kancelářské křeslo. Důležitá je při výběru nejenom hmotnost člověka, ale i jeho výška. Kancelářská křesla jsou pohodlná, ale nejsou určena k dlouhodobému mnohahodinovému sezení. I když existují mezi křesly výjimky. Zdravější možnost dlouhodobého sezení nabízí kancelářské židle, už jen kvůli větším možnostem jejich nastavení pro konkrétního člověka. Samozřejmostí jsou područky a kolečka. Do jídelny ke stolu kupujeme židle jídelní. Hlavními parametry pro jejich pohodlnost je výška sedáku od země, šířka a hloubka. Mohou být kovové, dřevěné nebo plastové se sedákem ani příliš měkkým, ani tvrdým. Nejvhodnější je sedák čalouněný, ale i přídavné sedáky lze zakoupit v různých velikostech, barvách a vzorech samostatně.
pytle na pláži


Dále je možné k sezení využít hit poslední doby – sedací pytel nebo-li sedací vak. Na pohled nepůsobí jako možnost zdravého sezení, ale prý opak je pravdou. Dokáže bolestí zad dokonce i zbavit. Základem je zvolit dostatečnou velikost, vhodnou náplň i materiál. Záleží na tom, kde a k čemu ho budete nejvíce využívat a podle toho zvolit jeho tvar i velikost.